Annonse
Velkommen til Expert Kleppestø!
Nytt firma: Nettbutikken romforvilje.no er en av mange askøybedrifter som har startet opp i år. Fra venstre Ingrid Kjærgård, Tone Kjærgård og Krestine Sørhaug. Til høyre vises del av varene som selges i butikken. Foto: Yngve Johnsen
Nytt firma: Nettbutikken romforvilje.no er en av mange askøybedrifter som har startet opp i år. Fra venstre Ingrid Kjærgård, Tone Kjærgård og Krestine Sørhaug. Til høyre vises del av varene som selges i butikken. Foto: Yngve Johnsen

Askøy topper etablerer-måling

I løpet av årets ni første måneder ble det etablert hele 204 nye virksomheter med forretningsadresse i Askøy kommune. Aktiviteten blant nyetablerere er dermed høyest i hele Hordaland. Nettbutikken romforvilje.no er blant de nye.

Tekst av Yngve Johnsen  /  Publisert 17. desember 2015, 12.08  /   Samfunn  

Hvilke kommuner har opplevd størst gründervirksomhet hittil i år, og i hvilke kommuner går det lenger mellom hver etablering? Statistikken er hyggelig lesestoff for Askøy.

Best i Hordaland

Blant alle de 401.500 bedriftene i kongeriket, så teller vi totalt 1.412 med forretningsadresse i Askøy kommune. Da teller vi altså med stort og smått.
I løpet av de tre første kvartalene i år, så har det blitt etablert 204 nye firma i Askøy kommune. Med disse tallene i boks er det enkelt å finne ut etablerer-aktiviteten i hver kommune. For Askøy sin del er det snakk om 14,4 nye bedrifter per 100 eksisterende, noe som er en god del bedre enn gjennomsnittet her i Norge – som er 11,2 nye for hver 100 som er der fra før. Askøy topper likegodt fylkestabellen, med Odda på andreplass og Eidfjord som nummer tre. På landsoversikten med 428 kommuner er Askøy helt oppe på 18. plass.

Rom for satsing

På nordre Askøy finner vi tre kvinner (og én fra Bergen) som har startet én av disse 204 bedriftene. I slutten av mars gikk de nemlig sammen for å realisere drømmen om å starte en interiørbutikk på nett. Krestine Sørhaug hadde tenkt tanken i flere år. Sammen med søstrene Tone og Ingrid Kjærgård og bergenseren Camilla Dreyer Moe ble det enighet om å satse på å starte nettbutikk, og firmaet Rom for vilje så dagens lys.
– Jeg har jobbet 22 år i helsevesenet, og har lenge hatt lyst til å prøve meg med egen butikk. Men jeg har også skjønt at jeg trengte flere med meg på satsingen. Interessen for interiør har alltid vært stor, og nå var tiden moden. Jeg tenkte at det bare var til å hoppe i det. Jeg ville ikke bli sittende på et gamlehjem og angre på at jeg aldri forsøkte, ler hun.
Også søstrene Kjærgård jobber i helsevesenet, og begge deler interessen for interiør.
– Det var bare til å bestemme seg for å gå i gang og gjøre det, selv om ingen av oss hadde noe erfaring. Og om vi mislykkes så sitter vi med julepresanger i femten år fremover, ler de.
– Vi må jo få lov til å si at det har gått ganske greit så langt. Vi har over 300 ordrer allerede, skryter de.

Nordisk design

Nettbutikken laget de helt fra bunnen av, uten at noen av dem på forhånd kunne skryte på seg særlig kompetanse på området.
De travle småbarnsmødrene sier at nettbutikken romforvilje.no skal tilby kvalitetssterk nordisk design. De viser frem en del saker som selges i butikken, blant annet plasttepper fra designer Lina Johanson.
– Et fantastisk teppe med kul design. Du kan hive det rett i vaskemaskinen, det blir ikke varme under på grunn av kabler, og man sklir ikke på det. Veldig hendig, og noe vi selger en god del av, smiler de.

Pop-up

De sier at konseptet har blitt endret noe underveis, ettersom de lærer hva som selger og hva det ikke går så mye av.
– Det koster jo litt å starte en slik butikk. Man må ha litt varer på lager, og det koster litt med nettløsninger, regnskapsfører og markedsføring, sier de.
– Så det blir ingen lønn ennå?
– Nei, det må vi vente med. Det hadde vært en drøm å kunne skape arbeidsplasser ut av dette, men foreløpig må vi bare bygge oss opp. Vi tok riktignok ut en lunch på Big Bite, ler de.
Kvinnene hadde en «popup-butikk» på Askøy Senter en lørdag, og det gikk over all forventning.
– Det er en bratt læringskurve, men også viktig å påpeke at det er veldig sosialt og lærerikt å drive sin egen butikk, smiler de.

Statistikksaken-statistikk-web

Siste saker