Annonse
Askøy VVS
IMG_5588

Bli kjent med Askøy

En ting er å bli kjent med egen kommune gjennom den nyeste utgaven av Askøyguiden, en helt annen ting er å oppleve hva Askøys har å by på av historie og hendelser gjennom en historisk rundtur per buss, guidet av ingen ringere enn Erling Virkesdal

Tekst av Rolf Erik Veland  /  Publisert 24. juni 2013, 9.19  /   Kultur, Røtter fra Askøy  

Klokken 10.00, en flott mandag formiddag, entret vi bussen i Holmedalen, Kleppestø, sammen med rundt 25 andre pensjonister, der vi traff en opplagt guide i strålende humør.

– Jaja, tiden har innhentet dere også, spøkte Erling Virkesdal, og ønsket AskøyMagasinets to utsendte velkommen i «laget».
Etter knappe hundre meters kjøring, startet Virkesdal sin «historie- undervisning» med å ta for seg Kleppestøs utvikling i korte trekk: Fra båtstø for Kleppe-bøndene i sin tid, til trafikknutepunkt på midten av 50-tallet, sentrum for kommuneadministrasjon og handel, og til fremtidsplaner om byutvikling på kaiområdet.
Florvåg, som i lang tid kjempet for å bli det samme knutepunktet på Askøy, ble i stedet en bygd med mange og varierte industribedrifter, en utvikling som den dag i dag fortsetter gjennom etableringen av Frank Mohn AS på den tidligere Florvåg Verk-tomten. Her var også skipsverksted, hoteller, og bakeri, og ikke minst et skolesentrum med både barneskole, framhaldsskole og realskole, før det ble midlertidig ungdomsskole på 70-tallet, frem til Erdal ungdomsskole ble bygget.

Sjøslaget
Erling Virkesdal unngikk heller ikke å nevne det store sjøslaget mellom Kong Sverre og øyskjeggene som fant sted utenfor Florvåg 3. april 1194, ett av de største slagene i Norges historie (omtalt i Anders Bjarne Fossens bok, «Leia langs norskekysten».)
– Nå er det planer om å lage en bauta der ute på en av holmene til markering av denne historiske hendelsen, kunne Virkesdal fortelle.
Videre nordover langs østsiden av Askøy, fikk vi høre korte fliker av krigshistorien i Bakarvågen. Her står ennå flere av byggene den tyske okkupasjonsmakten reiste, men i dag er det Viknes Båt som nå beslaglegger det meste av arealet. I tillegg ligger brannstasjonen der inntil videre, før den på sikt skal flyttes til bussgarasjen på Hauglandshella.

Fattig og rik
Erdal, som i sin tid ble regnet som en av de mer fattige bygdene, ble på 30-tallet mest kjent gjennom at Bergen Kringkaster ble etablert der, med Erdalsmastene som et ruvende kjennemerke, og et seilingsmerke for båttrafikken på Byfjorden. I mer moderne tid, ble bygden et utbyggingsområde med store boligfelter som Frydenlundfeltet, Slettenfeltet, Varane og Stenrusten, og er den dag i dag en av de største skolekretsene på Askøy.
Strømsnes, Hop og Ask derimot, ble regnet som stedene der de rike bergenserne bygget seg landsteder, eller leide seg inn på sommertid, i generasjoner. Her ble det også bygget mange prangende eiendommer, og her har det i sin tid bodd både småkonger og kjente historiske personer, blant dem Amalie Skram og Fritjof Nansen.
De viden kjente og smakfulle jordbærene, «Askebærene» er heller ikke glemt, selv om Virkesdal kunne berette at det nå kun er én bonde som opprettholder produksjonen av disse.

Kommunesammenslåing
Fra Ask gikk turen videre nordover gjennom Lille Breivik med Solvik Blindesenter, videre til Sæterstøl og Hanevik, som var en del av Mæland kommune inntil kommunesammenslåingen i 1964 der Askøy ble samlet «til ett rike». Da ble også tidligere Herdla kommune nedlagt, og de store arealene som innbefattet nordre deler av Askøy, samt selve Herdla, ble innlemmet i Askøy kommune.
– Da var også veibyggingen videre nordover i full gang, først med vei til Åsebø og deretter videre til Kjerrgarden tidlig på 60-tallet, kunne Virkesdal fortelle.
Veien ble omsider ført frem til Skråmestø og videre til Skansen, og i 1969 ble Herdla forbundet med Askøy gjennom åpningen av Herdlabroen.

Industri
Det ble også tid til en liten svipptur nedom Mjølkevikvarden industriområde, der blant annet NOBI (Norsk Betongindustri) NB Marine og Herdla Fiskemat (Sea Eagle) var de første etablererne i kommunens nordligste industriområde. Senere kom også Norstone til med sin steinindustri, noe som i en periode skapte store konflikter i området grunnet støvplager fra steinbrytingen.
– I dag er det mer enn 400 anløp av frakteskip til dette området, kunne Virkesdal fortelle.
Turen gikk deretter videre forbi det nye boligfeltet på Skansen, til Herdla der museumsbestyrer ved Herdla Museum, Gunnar Furre, tok imot forsamlingen. Her holdt både Erling Virkesdal og Gunnar Furre et meget interessant foredrag om Herdlas omfattende historie, fra den tidlige istid, via kongssete, kirke-etablering på 1100-tallet, forvisning av befolkningen da tyskerne kom i 1940, og frem til dagens Herdla med moderne gårdsdrift, golfbane, turisme og serveringssted i den tidligere «Biologen», Universitetets biologiske forskningsstasjon.
Her ble det tatt en velfortjent pause, der vert Ståle Haugland og hans personale serverte oss herlig kjøttsuppe, kaffe og kaker.
På Herdla ligger historien i tjukke lag, og den som ennå ikke har opplevd dette, anbefales det herved.

Nye inntrykk
Fra et bussete og med en kunnskapsrik guide som legger ut om den ene historien etter den andre, blir man proppet med nye inntrykk. Ikke minst oppdager man mer av naturen rundt enn når man sitter i privatbil og kanskje kjører selv.
Denne historiske turen, som blir arrangert av Askøy kommune, kulturavdelingen, Den kulturelle spaserstokken og Frivillighetssentralen, er først og fremst beregnet på kommunenes seniorer. Men AskøyMagasinet vil likevel påstå at hvem som helst med interesse for sin egen nære kommune, vil ha stor glede av å delta på en lignende tur.
Etter en svipptur innom Hanøytangen verft og videre til Ramsøy med sin krigshistorie, tilbake via Tveit til Ravnanger, bærer det videre til Kleppestø og endestoppet, to minutter over 15.00. Her høstes det en velfortjent applaus både til guide og til bussjåfør Jan Petter Karlsen fra Askøy Turbuss, før man, proppet med ny viten, takker av for en innholdsrik og vellykket busstur, Askøy rundt.

 

Siste saker