Annonse
Vurderer du ny bil? Besøk SPZ Bil!
Ørjan Nilsen fra Davanger har lyst til å satse på drifte-sporten, og bruker både tid, krefter og penger på å kjempe seg til topps. Selv yrkesvalget skal «kombineres» med drømmen om å satse.  Foto: privat
Ørjan Nilsen fra Davanger har lyst til å satse på drifte-sporten, og bruker både tid, krefter og penger på å kjempe seg til topps. Selv yrkesvalget skal «kombineres» med drømmen om å satse. Foto: privat

Driftig drifter fra Davanger

Hørt om drifting? Om ikke, så er det bare til å notere seg bilsporten som er på full fart frem. For Ørjan Nilsen (19) fra Davanger har tatt mål av seg å gjøre det stort på driftebanen, og han er utvilsomt ambisiøs.

Tekst av Yngve Johnsen  /  Publisert 21. mai 2015, 10.02  /   Fritid, Portrett  

– Drifting er min store, store lidenskap. Jeg ofrer veldig mye for sporten, innrømmer Ørjan Nilsen. Davanger-karen har holdt på med drifting helt siden han var 15 år, og innrømmer at sporten opptar det meste av hans tid.
– Fra jeg var 16 år har jeg kjørt ute på Eikåsbanen i Åsane, forteller han.

Sladding i stor stil

Motor- og bilsportinteresserte vet nok hva som er formålet i en driftekonkurranse, men for de vanlig dødelige (les: i hvert fall undertegnede), så må det en forklaring til. Vi lar Ørjan stå for snakkingen:
– Drifting er en annerledes gren av motorsporten, der det er stilen som teller. Det er altså ikke om å gjøre å komme fortest mulig i mål, men heller å fullføre en trasé på mest mulig imponerende måte, begynner 19-åringen.
– Hvis jeg skal si det på en folkelig måte, så handler det hele om å sladde mest mulig kontrollert og stilfullt. Man må ha en bakhjulsdreven bil, og i motsetning til en vanlig bil har en drifting-bil et stivt oppsett slik at den overstyrer så lett som mulig, forteller han.
– Bilen skal spinne seg gjennom svingene. Her er det om å gjøre å ha en så fin og jevn vinkel på sladden som mulig.
God gammeldags sladding altså. I hvert fall som utgangspunkt. Og så noen avanserte teknikker for å score mest mulig poeng.
– Man skal følge en linje gjennom en trasé, og ta sikte på noen tangeringspunkt ytterst og innerst i svingene. Faktorer som fart, aggressivitet og dekkrøyk er også en solid vinner hos både publikum og dommere, forteller 19-åringen.

Økt nivå

Drifting som sportsgren har utviklet seg enormt de senere årene. Ørjan forteller om tidligere år, da det holdt å ha en enkel bakhjulstrekker uten de store modifikasjonene.
– Nivået har økt mye, og nå er jeg selv i en klasse hvor det er viktig med en god bil og godt utstyr. Jeg har lyst til å satse stort på denne sporten, og jeg har som mål å en gang konkurrere på internasjonalt nivå. Forbildet mitt er Fredric Aasbø som gjør det stort på drifting i USA for tiden, forteller han.
Mange av bilene som brukes på høyeste nivå har ofte ikke mindre enn tusen hestekrefter. Det gir mer fart og bedre grep. Selv om det ikke er «førstemann i mål» som gjelder, så kan motormuskler og høy fart gi det lille ekstra som trengs for å nå helt til topps.

Dyrt med dekk

Selv bruker Ørjan en Toyota Soarer. Bilen er ikke typegodkjent i Norge, og kan kun brukes på bane. Det er en 92-modell, og motoren er en 2,5 liter rekke 6 på rundt 500 hestekrefter.
– Før den kom i mitt eie ble den importert fra Japan, og har da rattet på høyre side, forteller han.
– Kostet flesk?
– Nei, denne fikk jeg for 11.000 kroner. Men det var uten motor og uten gearkasse. Så litt ekstra måtte jeg ut med, innrømmer han.
– For det koster vel litt å drive på med dette?
– Ja, det gjør det jo. Jeg har ikke turt å regne på det totale beløpet, ler han.
– Men jeg har gode sponsorer som bidrar, og ikke minst familie som gjør dette mulig for meg. Uten den støtten hadde jeg ikke klart å holde på med dette. Og hvis jeg i denne artikkelen får lov til å takke mor og far for uvurderlig støtte og oppfølging, så hadde det vært fint, sier han.
Og AskøyMagasinet er så klart med på det. Snille mammaer og pappaer må selvsagt trekkes frem som gode hjelpere.
– Og så må jeg trekke frem min bror også (Mads, 28). Han har hjulpet meg utrolig mye med både bilen og sporten, og det setter jeg veldig stor pris på, smiler han.
– Må dere ha spesialdekk til denne sporten?
– Nei, vi bruker mye vanlige dekk, men ofte brukte dekk vi finner hos dekksjapper. Ellers kan det bli fryktelig dyrt, innrømmer han. I konkurranse må det nye dekk til, og i toppnivået brukes det semi-slicks.
– Det gir gir et sinnssykt grep i bilen, skryter Ørjan.
Han forteller oss at det går om lag 800 kroner per dekk i gjennomsnitt, og vi tenker først at det ikke er så ille. Helt til han fortsetter:
– På én konkurransedag går det gjerne tolv dekk.
– Tolv dekk på én dag? På én bil?
– Hehe, ja. Jo mer hestekrefter man har, jo fortere forsvinner dekkene. Det blir selvsagt dyrt i lengden, erkjenner tenåringen.

I oljebransjen

Ørjan har et så stort ønske om å satse på drifting at han faktisk har valgt en yrkesvei hvor han kan kombinere jobb og satsing på idretten. Da bærer det så klart ut i oljebransjen og turnusarbeid.
– Jeg er lærling på FMC Technologies på Ågotnes. Jeg har tenkt å bli havbunnsinstallatør. Det var litt tilfeldigheter som spilte inn, men jeg tok brønnteknikk på videregående og havnet etter hvert på Ågotnes. Jeg kunne tenke meg å ha en arbeidstid som gjør det mulig å satse ved siden av, innrømmer han.
– For det går veldig mye tid til dette?
– Ja, det gjør det, ler han.
– Hvor mye tid, da?
– Egentlig all den tid jeg har. Nå kommer jeg hjem fra jobb, spiser middag og går i garasjen. Klokken blir både 22 og 23 før jeg gir meg, sier han.
– Spesielt i vinterhalvåret går det mye tid til mekking og øving. Nå i sommerhalvåret blir det mindre av den slags, og mer kjøring. Det er det som er gøy. Nå er det bare kos, polering og drifting, humrer Ørjan.
– Det blir ikke mye tid til jenter og sånt, da?
– Jo da, av og til. Jeg har en kjæreste. Hun har blitt mer og mer motorinteressert hun også, hehe.

Når jeg starter kjøringen går ­rullegardinen ned.
Da glemmer jeg alt og bare storkoser meg.

Hevder seg godt

De første to sesongene kjørte Ørjan i juniorklassen. Det siste året her ble han faktisk vinner og seriemester.
– Året etter begynte de med NM i denne klassen, så jeg kan vel nesten si at jeg tok NM-gull, sier han.
I fjor deltok han i Norgescup. Dette er semipro, og han fikk en tredjeplass sammenlagt. Han lå faktisk an til å vinne her også, men fikk bensintrøbbel i siste løp.
– Det var ikke særlig kjekt. Men det er sånn som kan skje, forteller han.
Nå skal han kjøre blant de beste i pro-klassen. Ørjan håper at han kan hevde seg bra også her.
– Det er ikke noe mål å vinne nå. I pro-klassen skal jeg først og fremst lære av de aller beste. Men det vil alltid være muligheter, og en topp 5-plassering er et realistisk mål. Jeg lever for å alltid satse det bil og fører er god for. Det er utrolig små marginer, og alle kan gjøre feil. Plutselig kan flere av de beste ryke ut. Det er en av tingene som gjør denne sporten spennende. Tilfeldigheter kan avgjøre, understreker han.

Ny i lakken

Bilen er plukket fra hverandre og stylet foran årets sesong. I alle årene har han kjørt med hvit bil, nå går det i sort og oransje.
– Det nye designet er utrolig kult, synes hovedpersonen selv.
Tiden bak rattet når han drifter setter han pris på.
– Det er bare veldig gøy. Det er en frihet som ikke er lett å beskrive. Foran en konkurranse føler jeg veldig mye på presset, men når jeg starter kjøringen går rullegardinen ned. Da glemmer jeg alt og bare storkoser meg, smiler han.
– Men det er slitsomt. Det tar på rent fysisk. Så jeg trener også litt ved siden av, for å holde formen ved like, sier han.
Det er rundt 100 aktive driftere i Norge, og i Bergen Drift Team er det om lag 30 stykker med, deriblant Ørjan.
– Og min kompis og nabo Aleksander Øie. Jeg har klart å lokke han med, smiler den driftige Davanger-karen.

 

Det nye designet på Ørjans Toyota Soarer har 19-åringen fått mange positive tilbakemeldinger på. Nå går det i sort og oransje, mens han de tre siste årene har kjørt i hvitt.

Det nye designet på Ørjans Toyota Soarer har 19-åringen fått mange positive tilbakemeldinger på. Nå går det i sort og oransje, mens han de tre siste årene har kjørt i hvitt.

Siste saker