Annonse
Fromritoppen senter – velkommen til en hyggelig handel!
En kveld på Grete Roede-kurs. Foto: Yngve Johnsen
En kveld på Grete Roede-kurs. Foto: Yngve Johnsen

En kveld på Grete Roede-kurs

Det er en spent stemning på Grete Roede-kurset. Det er tid for veiing, og kursleder Linn K. Kästels tema i dag er «kalorisjokk».

Tekst av Yngve Johnsen  /  Publisert 16. juni 2016, 10.38  /   Trening og helse  

For mange er Grete Roede-metoden innen slanking og kosthold velkjent. Men for de som ikke vet hva dette dreier seg om, så lar vi kursleder Linn Kristin Kästel (37) fortelle:

– Roede-metoden baserer seg på et helt vanlig kosthold, men man holder seg på et kalorinivå som gjør at man går ned i vekt, starter hun.

«Alt» er lov

Altså er alt egentlig lov til å spise, men ikke alltid, og ikke ofte. Grete Roede-kurs passer for alle, mener Linn.

– Både menn og kvinner, unge og gamle, som vil ned i vekt. Opplegget er enkelt, og det er ingen matvarer som er forbudt. Man er heller ikke avhengig av å trene for å gå ned i vekt på et Grete Roede-kurs, så det passer bra for personer som ikke kan bevege seg så mye også, sier hun.

– Å endre spise- og aktivitetsvaner er den beste investeringen man kan gjøre for å ta vare på seg selv. På våre kurs er fokuset på dette stort. Det handler om å finne en vekt og et aktivitetsnivå man kan trives med på sikt, understreker hun.

Tre tonn fett

Linn har holdt på med Grete Roede-kurs på Askøy i fire år nå. En rask utregning av gjennomsnittlig vekt-tap tilsier at hun har slanket bort ikke mindre enn tre tonn med «Askøy-fett» på disse fire årene. Hvert år går over 100 personer på forskjellige kurs hos Linn på mandagskvelden. Dette er ulike kurs tilpasset kundens behov og ønsker. Noen er bare innom og veier seg en gang i uken, andre gjennomfører en times kurs etter innveiing, der en lærer mer om ulike tema som matvarer, trening, motivasjon og livsstil. Så har vi de som kommer på «Hold vekten-kurs», et kurs Linn beskriver som «kanskje det viktigste».

– Det hele handler om bevisstgjøring. Dersom man begynner å skeie ut med en gang kurset er avsluttet, så renner kiloene fort på igjen. Derfor er det viktig å være bevisst på at trivselsvekten skal holdes, og hvordan man skal klare det, poengterer hun.

«Her forleden tok jeg faktisk av meg en bukse fordi jeg syntes jeg så for tynn ut i den. Det er litt av en forvandling.»

Sissel Rødland

Vekten venter

Som nevnt – spenningen er noe spent på akkurat denne kurskvelden. Flere har sagt ja til å stille opp i AskøyMagasinet, mens andre skygger banen og setter seg ute av syne for fotografen. Vi ber dem alle late som om vi ikke er tilstede, da vi ønsker å føle på en «helt vanlig kurskveld med Linn». Snart sitter latteren og kommentarene løst. Kvinnene (nei, det er ingen menn her) stiller seg opp i kø bak vekten. Det er «dommetid».

Man aner en tydelig spenning i luften. Hvordan slår den siste uken ut på vekten?

– Nå har jeg tatt av meg beltet. Håper det hjelper, ler en av kvinnene før hun tar stegetopp på vekten.

– Se der, ja, utbryter Linn. – Ned 0,7 kilo er veldig bra, sier hun og noterer i boken sin.

For hver person som går på vekten tar hun en liten prat om hvordan vedkommende har opplevd den siste uken, og hva som kan være årsaken til vekt-utviklingen. Dette foregår altså én til én. Det er ikke noe storskjerm som viser ukens utvikling akkurat. Og det er opp til enhver om en vil si noe om utviklingen i plenum. 

Blitt et nytt menneske

Blant de 10–12 kvinnene på kurset denne kvelden er 66-åringen Torhild Haugland fra Øvre Kleppe. Hun går nå på et «Hold vekten-kurs», etter å ha gått ned formidable 27 kilo siden forrige sommer. Hun er invitert av kursleder Linn til å snakke om hvordan hun har klart dette, og hva det betyr for hennes helse – overfor nye kursdeltakere.

– Jeg har blitt en helt ny person, forteller Torhild.

– Jeg har tidligere vært plaget med høyt blodtrykk, men har nå faktisk sluttet helt med medisiner. Dette sammen med vekttapet gir en utrolig god innvendig følelse. Nå er jeg mer aktiv enn noen gang, og i september i fjor gikk jeg opp Stoltzekleiven for første gang. Nå har jeg gått den 82 ganger, forteller hun til smått måpende kursdeltakere (og journalist).

– Jeg har lenge vært veldig lat, men skjønte at jeg måtte ta et tak i fjor. Kostholdet man lærer om på Grete Roede har hjulpet meg. Man får alt man trenger av vitaminer og næringsstoffer hver eneste dag, og trening blir bonus, forteller Torhild.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Kurskveld: Hver mandag ettermiddag og kveld har Linn K. Kästel Grete Roede-kurs i Kleppestø. Etter at alle har veiet seg og fått notert den siste ukens ­utvikling, så gjennomføres en times kurs med ulike tema. Denne gangen har Linn valgt å vise ulike matvarer med samme kaloriinnhold.

Kurskveld: Hver mandag ettermiddag og kveld har Linn K. Kästel Grete Roede-kurs i Kleppestø. Etter at alle har veiet seg og fått notert den siste ukens ­utvikling, så gjennomføres en times kurs med ulike tema. Denne gangen har Linn valgt å vise ulike matvarer med samme kaloriinnhold. Foto: Yngve Johnsen

– Du bestemmer!

Før hennes nåværende «Hold vekten-kurs» har Torhild gått kontinuerlig på kurs siden september i fjor. Hun er tydelig på at en er nødt til å være bevisst og bestemt om en skal gå ned i vekt.

– Husk at det er DU som bestemmer, sier hun til de andre i gruppen.

– Om noen spør om du ikke skal ha et kakestykke du også, så tenk at det bare er du som bestemmer. Og når man er på reise, så kan man finne mange gode salater. Når jeg er ute og spiser, så ber jeg om å få sausen i egen skål, slik at jeg kan se den an, sier hun.

Linn forteller at Torhild har vært til stor inspirasjon for hele gruppen, og får rask respons:

– Og Linn har vært en fantastisk flink kursleder, som har hjulpet meg enormt mye på denne veien, smiler Torhild.

Mye bedre form

Sissel Rødland fra Kleppe begynte på Grete Roede-kurs i midten av januar, og har gjennomført to kurs. Nå er hun 16 kilo lettere.

– Jeg fikk en god del kilo for mye etter at jeg fikk lavt stoffskifte. Jeg lurte meg selv ved å skylde all vektøkning på dette. Men jeg oppdaget raskt at Grete Roede-metoden og endring av kosthold var det eneste rette for meg, sier Sissel.

Heller ikke hun klarer å skryte nok av opplegget.

– Grete Roede-metoden er helt fantastisk. Man unngår å gå sulten, da man spiser hver tredje time og holder blodsukkeret i gang. Andre ser på meg og spør «skal du spise nå igjen», ler hun.

Nå har hun kommet ned i trivselsvekten og vel så det.

– Her forleden tok jeg faktisk av meg en bukse fordi jeg syntes jeg så for tynn ut i den. Det er litt av en forvandling, smiler hun.

– Det viktigste er at jeg nå føler meg i så mye bedre form. Jeg orker å gå mye turer og nyter å være ute i naturen. Helsegevinsten er stor, slår hun fast.

«Både menn og kvinner, unge og gamle, som vil ned i vekt. Opplegget er enkelt, og det er ingen matvarer som er forbudt.»

Linn Kristin Kästel

Kalori-sjokk

– For en sunn og varig vektreduksjon anbefales det å gå ned mellom 0,5 og ett kilo per uke. Men dette er individuelt og varierer med vekt, alder, kjønn og tidligere vekthistorikk. Det er også normalt å oppleve at vekten ikke går ned i deler av perioden man går på kurs, forteller Linn.

På kurset denne kvelden har hun to visuelle kaloribomber hun vil vise frem. Hun setter frem et fat med 100 gram chips. Denne mengden inneholder 560 kalorier, som er godt over hva en middag på de fleste Grete Roede-menyene skal inneholde.

– Og her er ett kilo med nypoteter, sier hun, og viser frem et fat med de mange potetene.

– Disse potetene inneholder akkurat like mange kalorier, sier hun, og får store øyne til «svar».

På Grete Roede-kurs er det telling av kalorier som er stikkordet. Man lærer seg å veie maten, og telle kalorier. Så følger man en meny som passer til din vekt og ditt aktivitetsnivå.

Etter hvert blir man bevisst på hva maten inneholder av kalorier, og klarer å spise ut fra hva man har lært. Så man trenger ikke å veie all mat i all evighet. Men det har vist seg å ha god effekt om man gjør det til en vane å ta «stikkprøver» innimellom, sier Linn.

Hun tar frem et nytt fat. Det inneholder en haug med jordbær, som totalt inneholder 170 kalorier. Så tar hun frem et nytt fat med fire biter snopebiter av typen smågodt med jordbærsmak.

Disse fire bitene inneholder akkurat like mange kalorier. Så kan man spørre seg selv om hva man burde velge, sier hun med et smil.

En av kursdeltakerne påpeker at en liten pose med smågodt må jo inneholde flere tusen kalorier. Folk himler med øynene når de i samme rennet tenker på at en dagsporsjon gjerne skal ligge mellom 1300 og 1900 kalorier (alt etter tidligere nevnte kriterier).

Livsgnisten tilbake

Asta Elise Dale fra Krokås er i ferd med å avslutte sitt første kurs. Hun har tatt av 8,5 kilo på disse ukene, og kan melde om at humøret er stigende.

– I tidligere år var jeg veldig aktiv, men de siste årene har jeg hatt lavt stoffskifte og jeg har lagt på meg veldig mye den senere tid. Det har gjort meg deprimert, og i tillegg har jeg fått vondt i ryggen. Sammen med fastlegen fant vi ut at jeg burde prøve et Grete Roede-kurs, og det har jeg ikke angret på. Nå kommer jeg meg ut på tur fire ganger i uken, og livsgnisten har kommet tilbake. Min mann har også påpekt at humøret mitt er blitt så mye bedre i det siste, forteller hun.

Er det ikke tungvint å telle kalorier hele tiden?

Nei, selv bruker jeg nettsidene til Grete Roede for å registrere alt sammen. Jeg veier det jeg spiser, og legger det inn i programmet, og vips – så vet man hvor mange kalorier man har inntatt, smiler Asta Elise.

Gleder seg til hver mandag

– De fleste går ned mellom fem og åtte kilo på ett kurs. Og det uten å være sulten. Tvert imot kan man unne seg både et glass vin og en sjokoladebit, og likevel gå ned i vekt, forteller Linn.

Hvert kurs varer i åtte uker. Prisen for et kurs er 2500 kroner.

– Er det ikke vanskelig å holde dette gående gjennom sommeren? Med feit grillmat og kalde pils i solen?

– Man må være bevisst på matvalget også om sommeren. Det er mye deilig og sunn mat man kan hive på grillen. Dessuten er sommeren et godt tidspunkt for å etablere nye vaner, både med tanke på kosthold og mosjon. Dagene er lengre, og mange har større overskudd til å gå i gang med noe nytt. I tillegg spiser man gjerne lettere mat om sommeren, mer frukt, bær, skalldyr og salater. 

I løpet av et år går over 100 askøyværinger på kurs hos trebarnsmoren fra Strusshamn. Hun sier det er veldig givende.

– Jeg møter på utrolig mange fantastiske, morsomme, herlige damer og menn. Det er lavt under taket på kursene og latteren og de gode kommentarene sitter ofte løst. Jeg gleder meg til hver mandagskveld når jeg skal treffe gjengen «min», og er glad og takknemlig for å få hjelpe andre på denne måten. For mange blir hele livet endret når vekten går ned og selvtilliten opp. Det er det kjekt å få være vitne til, gang på gang.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Fornøyde: Linn viser Torhild Haugland noen tips til å holde vekten (øverst til v.). Siv Anita Øy (nede til v.) har gått ned hele 25 kilo, og har lært å skynde seg sakte. Astrid Rimmereide (på vekten) er helt ny på Grete Roede-kurs, og ser frem til å bli mer bevisst på hva hun spiser – og hvor ofte. Ett kilo med poteter har samme kaloriinnhold som en liten skål med chips, og fire jordbær-snop inneholder samme mengde kalorier som en stor skål med ekte jordbær.

Fornøyde: Linn viser Torhild Haugland noen tips til å holde vekten (øverst til v.). Siv Anita Øy (nede til v.) har gått ned hele 25 kilo, og har lært å skynde seg sakte. Astrid Rimmereide (på vekten) er helt ny på Grete Roede-kurs, og ser frem til å bli mer bevisst på hva hun spiser – og hvor ofte. Ett kilo med poteter har samme kaloriinnhold som en liten skål med chips, og fire jordbær-snop inneholder samme mengde kalorier som en stor skål med ekte jordbær. Foto: Yngve Johnsen

Siv bruker tid

En annen som har gått mye ned i vekt er Siv Anita Øy (34). Hun er bevisst på det faktum at det vil ta litt lenger tid med henne, og at det er den mest riktige veien akkurat for seg selv.

– Jeg startet på Grete roede i oktober 2014, og har gått syv kurs. Nå er jeg 25 kilo lettere, og jeg setter hele tiden nye delmål. Det være seg noen milepæler på vekten, eller ned en størrelse på buksen, eller kanskje et MI-tall. For meg er det viktigste å skynde seg sakte, og holde motet oppe selv om nedgangen av og til stopper opp. På enkelte kurs har jeg stått helt i ro på vekten. Under tidligere slanke-forsøk ville dette vært nok til at jeg møtte veggen og gitt opp. Men nå har jeg bestemt meg for å tvinge meg selv til å møte opp og fullføre, uansett hvordan det går, sier hun.

– Sakte men sikkert har det gått nedover, så dette har funket for meg. Jeg har innstilt meg på at det ville ta mer tid med meg. Fokuset er på at jeg skal ned i vekt over tid, og kursene har hjulpet meg til å holde motivasjonen oppe, legger Siv til.

Hun er også bevisst på at det vil komme fester med mye mat, 17. mai med rømmegrøt og is, jul med julemat og påske med påskesnop.

– Jeg har erkjent at dette er noe jeg ikke klarer å gi slipp på. Men har lært meg at det er mengden det kommer an på, og det å ta kloke valg i hverdagen. Det er også verdt å nevne at man får mange gode og sunne oppskriftstips på kurset. Det er noe hele familien drar nytte av.

Linn søker menn

Så veldig mange menn er det ikke på kursene til Grete Roede. Linn antar at bare fem prosent av kursdeltakerne er menn, og oppfordrer flere til å melde seg på.

– Jeg er litt usikker på hvorfor det er så få menn som prøver dette. Det er jo dokumentert at menn faktisk går enda mer ned i vekt enn gjennomsnittet med Grete Roede-metoden. Men vi hører jo fra mange kvinner at deres bevisstgjøring på mat og helse også gjør at det «drypper» litt på resten av familien også. Det er mange kvinner som melder om at partnerne går ned i vekt uten å gå på kurs, forteller Linn.

Siste saker