Annonse
Askøy VVS
www.opplevaskoy.no
www.opplevaskoy.no

Endelig samles Askøys aktiviteter

– Nå tas Europallen på nett, konstaterer Askøy kommunes nye informasjons- og næringssjef Dag Folkestad med et smil. Nettportalen «Opplev Askøy» skal samle alt som skjer på Askøy under en felles oppslagstavle.

Tekst av Yngve Johnsen  /  Publisert 20. august 2015, 13.21  /   Fritid, Kultur, Samfunn  

Med «Europallen» mener Folkestad selvsagt oppslagene man gjerne ser langs veiene rundt omkring. Om det er lokalderby i fotballen, korpskonsert, golfens dag eller loppemarked.
– Det er på høy tid at Askøy får en felles portal på nett for oppslag av denne sorten, sier Folkestad.
– Vi trenger å vise både Askøys egne innbyggere og turister at det skjer saker og ting også på Askøy, sier kultursjef i kommunen, Gunnar Brynjulfsen.

Alt som skjer

Det er reklamebyrået Tasats (som blant annet utgir Askøymagasinet) som har fått med seg Askøy kommune på et samarbeidsprosjekt under fanen «Opplev Askøy». Gørill Stigedal er primus motor for prosjektet i reklamebyrået, som altså står bak satsingen.
– Vi har ønsket å lage en reiselivsportal for Askøy, hvor bedriftene på Askøy kan fremme sine tjenester, på samme måten som i Askøyguiden. Men den nok vil gjøre seg best på nett i fremtiden, sier hun.
På nettsiden – som allerede er lansert – kan man finne spisesteder, handelssentre, overnattingsmuligheter, attraksjoner og selvsagt aktiviteter av alle slag.
– Vi er bare så vidt i gang, men har allerede nesten tusen følgere på Facebook. Her vil vi poste nye arrangementer og aktiviteter fortløpende, slik at askøværingene og forhåpentligvis turistene vil besøke denne portalen for å finne ut hva man kan finne på her på øyen vår, forklarer Stigedal.

«Vi trenger å vise både Askøys egne innbyggere og turister at det skjer saker og ting også på Askøy.»
Gunnar Brynjulfsen

Idealistisk arbeid

«Opplev Askøy» er selvsagt avhengig av at bedriftene trekker i samme enden av tauet og deltar i form av oppdateringer og annonser – og at alle lag og organisasjoner på Askøy melder inn aktiviteter av alle slag. Både kommersielle og frivillige aktører inviteres til å sende inn info om aktivitetene, og det vil bli gratis for alle å delta på kulturkalenderen.
– «Opplev Askøy» er på mange måter et idealistisk prosjekt for oss i Tasats. Vi som jobber der er alle askøyværinger, og har et oppriktig ønske om at vi her på Askøy skal få til noe sammen på denne måten. Vi tror en slik portal også kan generere mer aktivitet på øyen, sier Stigedal.

 

Askøy kommune og Tasats AS hadde nylig et møte hvor en diskuterte hvordan nettportalen kan bli best mulig for alle parter. Fra venstre Gunnar Brynjulfsen, Dag Folkestad, Gørill Stigedal og Ragnhild Tveit (Foto: Anette Johnsen)

Askøy kommune og Tasats AS hadde nylig et møte hvor en diskuterte hvordan nettportalen kan bli best mulig for alle parter.
Fra venstre Gunnar Brynjulfsen, Dag Folkestad, Gørill Stigedal og Ragnhild Tveit (Foto: Anette Johnsen)

 

Ønsker portalen velkommen

Kultursjef Brynjulfsen innrømmer at kommunen har stanget litt i veggen de senere år når det gjelder å få til en nettside som forteller om alt som skjer på øyen, og da først og fremst med tanke på kulturelle innslag og begivenheter.
– Derfor ønsker vi «Opplev Askøy» velkommen. Det blir en glimrende måte å opprette den kulturkalenderen som har vært savnet. Og selvsagt ser kommunen fordelene med å profilere Askøy på en god måte, sier han.
– Det er 40 idrettslag og over 300 ulike lag og organisasjoner på Askøy. Det er svært mye aktivitet knyttet til disse. Nå skal vi ha NM i friidrett og selveste åpningsrittet i Sykkel-VM, og det hadde vært veldig greit å få på plass noe som viser hva vi har å tilby, poengterer Brynjulfsen.
Han trekker også frem Strusshamn og Herdla som to store satsingsområder for kommunens del, og vil bruke portalen for alt det er verdt for å markedsføre dette.

Infoside

Ragnhild Tveit vil fremover være redaktør for Askøy kommunes kulturavdeling på internett. Hun vil også jobbe opp mot «Opplev Askøy», og plotte inn info om arrangementer.
– Jeg kommer til å jobbe med å få best mulig synliggjøring av tilstelninger og aktiviteter rundt kulturkommunen, forteller hun.
– Selv om dette er Tasats sitt produkt, så ser vi i kommunen på dette som en viktig informasjonsside.

Ut og selge

– Jeg tror også det er viktig at terskelen for å melde inn arrangementer er lav, og at det er enkelt å få det til, proklamerer Folkestad.
– I mangel på andre kanaler, så tror jeg dette blir en viktig aktør for Askøy på mange måter, sier han.
Nettsiden er mobiltilpasset, og optimalisert for søking. Stigedal i Tasats vil fremover jobbe med å selge inn portalen til bedrifter på Askøy.
– Næringslivet kan her presentere seg selv og vise frem sine varer og tjenester, og selvsagt linke det hele opp til egne nettsider. Ved å digitalisere Askøyguiden på denne måten vil det også være lettere å bruke statistikk som en faglig vurdering på hva en bør ha fokus på fremover, sier hun.

Besøk www.opplevaskoy.no i dag!

Siste saker